maanantai 23. helmikuuta 2015

Long time no see!

Nähtävästi on taas tullut "pieni" luova tauko kirjoitteluun. Mitään dramaattista tähän ei kuitenkaan tällä kertaa liity, ei vain kertakaikkiaan ole ollut fiilistä kirjoitella. Ei, vaikka aiheita aika ajoin töissä mielessä pyöriikin. Päätin sitten, että en nyt sentään tästä ota mitään stressin aihetta, vaan kirjoitan sitten kun siltä tuntuu.

Töissä olen vielä samoissa kohteissa, vaikka vuoden alusta meinasi taas tulla muutoksia. Oikeastaan vähän ehdin jo vaihtelua toivoa, mutta se ei sitten toteutunutkaan. Pidän kyllä nykyisestä rytmistä, noh, myönnetään, että taas jopa vähän enemmän. Silti uudet jutut voisivat jo taas olla tervetulleita. Vaikka joku ihan erilainen kohde, esimerkiksi uimahalli. Sellaisessa en ole vielä koskaan siivonnut pidempää aikaa. Tutussa kohteessa on puolensa, kun saa rutiinin päälle ja tietää mikä on tärkeää ja mikä ei ihan niin oleellista. Silti siihen syntyy myös sokeutta, johon huomaan nykyään silloin tällöin ärsyyntyväni. Se, kun joku päivä huomaa, että herranjestas, miten tuo kohta on pinttynyt, miten olen sen päivästä toiseen vain sujuvasti ohittanut? Ikävintä se on tietysti, jos sen huomaa joku muu. Mutta noh, mitoitus ei kyllä ole yhtään löystynyt eli itselleen nuo antaa anteeksi siinä vaiheessa, kun miettii miten robottina sitä loppujen lopuksi on painettava menemään.

Viime kuukausilta voisi todeta, että asiakkaiden valitus on muuttunut, tai oikeammin kohdistunut toisin. Nykyään saan yhä useammin kuulla, miten älytöntä on, etten pysty tekemään työtäni hyvin. Näin siitä huolimatta, että itse en ole juuri mitään uskaltanut työnantajasta ja varsinkaan ongelmista heille mainita. Yhdessä kohteessa ollaan melko jämäkästikin osoitettu turhautumista siitä, että heidän on pakko valita siivouspalvelu niin pitkälti hinnan mukaan. Kun mieluummin tinkisivät niissä omissa budjeteissaan vaikka jostain muusta ja ostaisivat laadukkaan siivouspalvelun. Itse en ole niin tarkkaan perehtynyt miten nuo asiat menevät ja miksi eivät saa itse vaikka palkata ihan omaa siivoojaa, mutta jotain vikaa systeemissä siinä kohtaa sitten ilmeisesti on. Kai se on heilläkin sitä, että säästää pitää. Säästöä ja tehokkuutta, säästöä ja tehokkuutta, säästöä ja tehokkuutta... voikohan se koskaan loppua?

Niin, voiko sille tulla loppua? Jokainen siivooja tietää, että paikkoja tulee katsottua "sillä silmällä" ihan tahtomattaankin. Nyt olen kuitenkin osin ihan tietoisestikin katsellut ympärilleni julkisissa tiloissa. Niin sisällä kuin ulkona. Ainakaan täällä päin ei voi välttyä tulemasta vähän murheelliseksi. Joka paikasta tuntuu entinen loisto kadonneen. Vanhasta ei tietenkään saa siivoamalla uutta, mutta nyt jos koskaan sen näkee, mitä huono siivous tekee. Ovissa ja pöydissä on tahroja, pölyä näkyy ympärillä todella paljon, lattioihin on pinttynyt kunnon kerroksia. Järeät kalkkikerrostumat vessoissa ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Kosketuspinnat ovat usein jopa tällaiselle hyvin kaukana bakteerikammoisesta olevalle vastenmielisiä. Suomi on ollut hyvin siisti ja ympäristöltään hyvin hoidettu maa, todellinen ylpeys. Voiko tämän suhteen tulla vielä joku uusi nousukausi? Onko ahneudella rajoja? Meneekö vielä joskus joku muu arvo rahan ohi?

2 kommenttia:

  1. Hei, kiinnostava blogi sinulla :). Itse toimin isossa yrityksessä siivoojien esimiehenä ja kyllä harmittaa asiakkaiden jatkuva siivouksesta tinkiminen :/. Koko ajan kilpailutetaan ja pitäisi tarjota aina vain halvemmalla ja halvemmalla sama työ. Laadussahan sen sitten huomaa ja siivoojien jaksamisessa (jaksamattomuudessa).
    Isoissa yrityksissä (valtakunnalliset) säästöt päätetään ylemmillä tahoilla ja säästöistä kärsivät he, jotka joutuvat sitten työskentelemään näissä huonosti siivotuissa tiloissa. Minullekin laadusta valitetaan ja siitä, kun siivoja ei ehdi tehdä töitään kunnolla, mutta minkäpä minä sille voin, ettei asiakas suostu maksamaan siivoustyöstä kunnolla? Ja moni tunnollinen siivooja siivoaa jopa omalla ajallaan, kun ei kehtaa jättää paikkoja likaisiksi :(
    Hulluksi on mennyt tämäkin ala...

    VastaaPoista
  2. Heissan, ja kiitos kommentistasi!

    Niinpä, ei tämä nykymeiningissä rämpiminen taida olla oikein helppoa kenellekään. Kun kaikki pitää saada halvalla. Asiakkaiden pitää saada palvelu halvalla ja työnantajan pitää saada teetettyä se halvalla. Ja työntekijän pitäisi kuitenkin saada työstään kohtuullinen korvaus, plus tietysti kaikki muut työn tekemiseen tarvittavat resurssit. Tällä hetkellä kaikki palapelin palat eivät yksinkertaisesti loksahda kohdilleen, joten siinä sitten seilataan ja luovitaan miten parhaiten taidetaan.

    Paljon tsemppiä omaan jaksamiseesi, vielä siivoojien tsemppaamisen ohella!

    VastaaPoista